اثرات برهم کنش مایع فرمی بر روی آهنگ واهلش شبه ذرات در ابررسانای موج-d

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم
  • نویسنده مینا قضاوی
  • استاد راهنما محمدعلی شاهزمانیان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

پس از کشف ابررساناهای با دمای گذار بالا، معلوم شد که این ابررساناها مانند ابررساناهای bcs عادی رفتار نمی کنند. گاف انرژی آنها که به شکل در دو بعد می باشد کاملاً متقارن نیست، جفت شدگی در آنها از نوع جفت-شدگی موج-s نمی باشد و جفت شدگی در آنها از نوع جفت شدگی موج-d می باشد. در این پایان نامه با استفاده از نظریه پدیده شناختی پارامکانتی و رندریا به بررسی اثرات برهم کنش مایع فرمی بر روی ابررساناهای موج-d پرداخته ایم. در ابتدا با استفاده از قانون طلایی فرمی به محاسبه آهنگ واهلش ، ، در برخورد شبه ذرات گرم با یکدیگر پرداختیم و نشان دادیم که متناسب با می باشد، به عبارت دیگر با نتایج تجربی در توافق است. احتمال گذار در فرآیندهایی که دو شبه ذره به دو شبه ذره، یک شبه ذره به سه شبه ذره و سه شبه ذره به یک شبه ذره تبدیل می شود را برحسب کمیت های برهم کنشی متقارن و پادمتقارن به دست آوردیم. همچنین رسانندگی گرمایی در برخورد شبه ذرات گرم را با یکدیگر نیز محاسبه کردیم. محاسبات ما نشان می دهد که در دماهای متفاوت رسانندگی گرمایی متناسب با و است که با نتایج تجربی در توافق نیستند، چون نتایج تجربی را تأیید می کند. بنابراین به محاسبه رسانندگی گرمایی در برخورد شبه ذرات پادگره با یکدیگر پرداختیم، که وابستگی دمایی آن متناسب با t به دست آمد که در توافق خوبی با نتایج تجربی می باشد، لذا می توان گفت که در رسانندگی ابررساناهای ybco علاوه بر الکترون ها و فونون ها سازوکار دیگری نیز دخیل می باشد. علاوه بر این دیدیم که رسانندگی گرمایی ybco در جهت های مختلف، مقدار یکسانی دارد که این نتیجه عدم وابستگی رسانندگی گرمایی در این ابررساناها را به جهت نشان می دهد. برای اطمینان حاصل کردن از محاسبات خود به محاسبه آهنگ واهلش و رسانندگی گرمایی با استفاده از رهیافت بولتزمن و شروع روابط از انتگرال برخوردی پرداختیم و دیدیم که به همان نتایج به دست آمده در روش قبل رسیدیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شبه ذرات گرم و داغ در ابررسانای موج-d

آهنگ واهلش شبه ذرات گرم و داغ هنگامی که با یکدیگر پراکنده شوند محاسبه شده است. احتمالات گذار در دماهای پایین بر حسب ضرایب بوگویوبوف، دامنه های پراکندگی یکتایی و سه تایی و پارامترهای لاندائو به­دست آمده است. مقایسه نتایج نظری با تجربی، مقدار دو پارامتر لاندائو را به­دست می­دهد.

متن کامل

ابررسانای d- موجی، پادفرومغناطیس و مایع اسپینی در ابررساناهای آلی شبه دوبعدی

  The self-energy-functional approach is a powerful many-body tool to investigate different broken symmetry phases of strongly correlated electron systems. We use the variational cluster perturbation theory (also called the variational cluster approximation) to investigate the interplay between the antiferromagnetism and d-wave superconductivity of κ-(ET)2 X conductors. These compounds are desc...

متن کامل

شبه‌ذرات گرم و داغ در ابررسانای موج-d

  The relaxation rates of thermal and hot quasiparticles when scatter with each other are calculated. The transition probabilities at low temperatures express in terms of Bogoliubov coefficients, singlet and triplet scattering amplitudes and dimensionless Landau parameters. Comparison of the theoretical and experimental results gives the values of two Landaus parameters .

متن کامل

حالت زمینه ابرشاره گاز فرمی نزدیک تشدید فشباخ موج-d

 We study the pairing of Fermi gases near the d-wave Feshbach resonance. Using Nozieres and Schmitt-Rink potential that produces the two –body energy Scattering amplitude, we have obtained an analytic solution of the gap equation and ground states by minimizing of energy at .

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023